Poznaj 3 istotne trendy w komunikacji marek spożywczych w 2021 roku

0

Zderzenie z pandemią zabolało nas wszystkich – zarówno konsumentów, jaki przedsiębiorców. Zmusiło do przewartościowania i przearanżowania dotychczasowego życia, nawyków oraz upodobań, a branża spożywcza nie pozostała na te zmiany obojętna. O ile rok 2020 zaskoczył wszystkich tak samo, o tyle w 2021 wchodzimy bogatsi o nowe doświadczenia. Ci producenci i przedsiębiorcy, którzy sumiennie przygotowali się do komunikacji swojej oferty produktowej w nowej rzeczywistości konsumenckiej, otwierają nowy rok z istotną przewagą. Warto zatem poznać wiodące trendy komunikacyjne branży spożywczej i pamiętać o nich w dialogu z klientem.

Zdrowie i ekologia w cenie

Rok 2020 przypomniał nam jak cenne i kruche jest zdrowie. Świadome odżywianie to trend utrzymujący się od kilku sezonów, jednak w 2021 nabierze on jeszcze większego znaczenia. Dieta, która wspiera odporność, jest bogata w cenne witaminy i minerały, bazuje na naturalnych i czystych składnikach to wybór coraz większej grupy polskich konsumentów. Producenci muszą się do tego dopasować na wielu płaszczyznach, a każda z nich powinna opierać się na transparentnym i autentycznym przekazie. Klienta nie interesuje już tylko sam skład produktu, ale również proces produkcji czy kraj pochodzenia składników. Nie bez znaczenia pozostają aspekty ekologiczne, takie jak przyjazne środowisku opakowania pochodzące z recyklingu, ślad węglowy danego produktu czy generowana przez fabrykę emisja gazów cieplarnianych. Postrzeganie zdrowia bowiem już dawno wyszło poza ramy samego organizmu i poszerzyło zasięg o kondycję środowiska oraz etyczną konsumpcję.

Co jest zatem najistotniejsze w komunikacji z klientem? Na pierwszy ogień idzie oczywiście opakowanie i opis produktu. Jednak nie wszystkie istotne dane można zawrzeć na niewielkiej powierzchni. Dlatego niezwykle ważne jest utrzymywanie bliskiego dialogu z odbiorcami, który najczęściej przenosi się do mediów społecznościowych. Oprócz walorów edukacyjnych i informacyjnych, media społecznościowe umożliwiają konsumentom błyskawiczne i publiczne zgłaszanie reklamacji. Opóźniony czas reakcji na nie lub brak odpowiedzi skutkować może poważnym kryzysem wizerunkowym. Wyścig o uwagę klienta wygrywają ci producenci, którzy nie tylko szybko reagują w komunikacji, ale także w uczciwy i przejrzysty sposób udzielają pełnej wiedzy o produkcie. Dociekliwy i zaangażowany konsument dotrze do strony internetowej producenta, która powinna zawierać wszelkie interesujące go informacje.

Zielone w natarciu

Naturalną konsekwencją świadomego i prozdrowotnego odżywiania jest rosnące znaczenie kuchni roślinnej. Trend, który na dobre rozgościł się już w mainstreamie, mobilizuje producentów żywności do rozbudowywania oferty w tym kierunku. Wegetarianie i weganie stali się pełnoprawnymi klientami, a produkty im dedykowane zajmują coraz więcej miejsca na sklepowych półkach. Zielony ruch konsumencki nabiera na sile i żaden producent żywności nie może przejść obok tego faktu obojętnie. Widać to wyraźniej chociażby na rodzimym rynku produktów mięsnych.

Duże i znane marki wędliniarskie coraz odważniej i z sukcesami wprowadzają do sprzedaży roślinne odpowiedniki. Dla odbiorców tych produktów, poza składem i ekologiczną produkcją, istotna jest również cena i jej stosunek do oferowanej jakości. Ogólnodostępność i przystępność cenowa produktów vege to ważny krok do podkreślenia równouprawnienia między amatorami kuchni mięsnej i bezmięsnej. Istotnym elementem w budowaniu silnej marki vege jest poparcie jej jakości przez liderów opinii. Warto wprowadzając nowe produkty roślinne rozważyć współpracę z influencerami z obszarów eco, vege, zero waste, którzy gromadzą wokół siebie społeczność o podobnych wartościach i upodobaniach.

Dobre, bo nasze

COVID-19 przyniósł wiele ograniczeń, które najdotkliwiej uderzyły w małych przedsiębiorców. Chociaż trend produktów lokalnych jest znany nie od dziś, to jednak w pandemicznej rzeczywistości nabrał on nowego znaczenia. Konsumenci zrozumieli, że być albo nie być wielu firm zależy od tego, czy ich produkty wylądują w koszyku. Zjawisko wzajemnego zrozumienia i solidarności jest bardzo silnym bodźcem zakupowym w ostatnim czasie. Dostrzegły to również duże koncerny i dyskonty, które komunikację marki i produktu opierają na zwykłym człowieku i budują zaangażowanie lokalnie, wykorzystując zarówno wartości uniwersalne, jak i wąski kontekst kulturowy i cechy etniczne. Wspieranie małych przez dużych stanie się w branży spożywczej istotnym obszarem działań CSR, które będą oddziaływać na klientów. Ten empatyczny kierunek komunikacji, bazujący na sentymentalnych skojarzeniach z regionem i braterstwie, będzie widocznym trendem w roku 2021.

Pod kątem komunikacyjnym w branży spożywczej konkurencję wyprzedzą firmy, które odpowiednio poprowadzą narrację marki jako spójnej całości. W centrum uwagi wciąż pozostanie produkt, jednak jego otoczenie i proces powstawania również znajdą się na celowniku. Producenci będą więc rozliczani za to co produkują, jak produkują, z myślą o kim i w oparciu o jakie wartości. Liczyć się będzie także indywidualne podejście do klienta. Firmy, które zaniedbały dotychczas komunikację w social media i obecność w kanałach digitalowych, będą miały wiele do nadrobienia. Ale nic straconego – rok dopiero się zaczął. To wciąż dobry moment na opracowanie nowej strategii komunikacji z klientami i odbiorcami branżowymi, która uwzględni zmiany w postawach konsumentów oraz wykorzysta trendy do kształtowania oferty.

Autor: Anna Jagodzińska

PR & Marketing Manager w Sfera Group – agencji PR, social media i influencer marketingu, specjalizującej się we wsparciu komunikacji marketingowej firm z branży spożywczej. W portfolio obecnych klientów agencji znajdują się obecnie marki tj. Britta, English Tea Shop, Halina, Ocelio, Pekpol, Profi czy Thermomix.

Udostępnij w

Zostaw wiadomość