Lidl prekursorem promowania nieperfekcyjnych warzyw i owoców

0

Wyeliminowanie problemu marnowania żywności „od ręki” jest niestety niemożliwe. Jednak zmiany są konieczne i warto je wdrażać systematycznie, krok po kroku. Lidl od lat walczy z marnotrawieniem jedzenia. Nie bez powodu więc został prekursorem promowania nieperfekcyjnych warzyw i owoców w kraju! I to właśnie ta idea została zauważona przez kapitułę plebiscytu Noizz Zmiany 2021. Każdy, komu podoba się inicjatywa sieci sklepów, może oddać na nią swój głos na oficjalnej stronie konkursu. Głosowanie trwa do 30 listopada.

Jeszcze w 1999 roku na świecie było 6 mld ludzi. Obecnie jest nas już 7,8 mld, a ONZ prognozuje, że w 2050 r. liczba ludności zbliży się do 10 mld. Gwałtowny wzrost populacji może oznaczać między innymi problemy z żywnością – jej dostępnością i dużym zapotrzebowaniem. Dlatego konieczne są zmiany tu i teraz. Lidl, jako społecznie i klimatycznie odpowiedzialna firma, systematycznie wdraża działania mające na celu m.in. zapobieganie marnowaniu żywności. W tym aspekcie, jak i w wielu innych – mniej znaczy lepiej.

Jednym z najbardziej znanych medialnie działań Lidl Polska z 2021 roku, które przyczyniły się do fali pozytywnych zmian jest promowanie przez sieć nieperfekcyjnych warzyw i owoców, jednocześnie stając się prekursorem tej idei w kraju. Działania te zostały wyróżnione w plebiscycie Noizz Zmiany 2021, w kategorii Zmiana na Dużą Skalę. Każdy, komu podoba się inicjatywa, może oddać swój głos na stronie zmiany.noizz.pl. Głosowanie trwa do 30 listopada.

Jak Lidl Polska stał się prekursorem promowania nieperfekcyjnych warzyw i owoców?

W styczniu bieżącego roku, Lidl wyciągnął pomocną dłoń w stronę polskiego rolnika – Pana Mieczysława Miszczaka – którego plony buraków, jak mogło się wydawać, nie będą należeć do udanych. Warzywa wyrosły bowiem w nietypowym, pokrzywionym kształcie, tym samym dyskwalifikując towar do ogólnej sprzedaży. Przed niepowodzeniem finansowym oraz zmarnowaniem dużej ilości żywności uratowała wówczas rolnika natychmiastowa reakcja Lidl Polska i zakup przez sieć ok. 180 ton niedoskonałych buraków. Warzywa, mimo że odbiegały od perfekcyjnego kształtu, stanowiły pełnowartościowy produkt, który klienci sieci z powodzeniem mogli wykorzystać w kuchni.

Co więcej, w czerwcu 2021 r. Lidl wraz z grupą Maspex dał drugą szansę niedoskonałym burakom. Część tych, które nie sprzedały się w swojej naturalnej formie, zostały wykorzystane do przetworów. W sklepach sieci pojawił się, m.in. ketchup z krzywego buraka marki Kotlin czy barszcz z krzywego buraka marki Krakus.

Po udanej pomocy Panu Mieczysławowi przyszedł czas na pomoc polskim rolnikom w dystrybucji nadmiarowych zbiorów ziemniaków. Obfite jesienne zbiory spowodowały, że na rynku rolnym pojawił się problem w zakresie ich dystrybucji. Lidl postanowił wspomóc wszystkich swoich polskich producentów ziemniaków, obniżając cenę sprzedaży towaru. Tym samym sieć odebrała od dostawców nadmiarowe ilości warzywa, realizując kolejne działanie w duchu zero waste, w celu ograniczenia marnowania żywności.

To  jednak nie wszystko – Lidl w 2021 r. wspomógł także polskich sadowników, wykupując nadmiar zeszłorocznych zbiorów jabłek. Niejednokrotnie można było znaleźć je na Ryneczku Lidla w dużych sadowniczych skrzyniach, bez uprzedniego sortowania, dlatego owoce te były niekiedy nieperfekcyjne, często również z gałązkami lub liśćmi. Dzięki temu każdy, nawet nieperfekcyjnie wyglądający owoc, był dostępny dla wszystkich klientów Lidla, co okazało się doskonałym sposobem na walkę z marnowaniem żywności.

źródło i fot: inf. prasowa

Udostępnij w

Zostaw wiadomość