– Colian rocznie wykorzystuje do produkcji napojów cukier o wartości 20 mln zł. Podatek jaki będziemy musieli odprowadzić od tej ilości to aż 150 mln zł. To obrazuje, jak duże wyzwanie zostało przed nami postawione – mówi Jan Kolański, prezes zarządu Colian.
- Pandemia
- Podatek cukrowy i podwyżki cen napojów gazowanych
- Co w kategorii słodyczy
Jaki był dla was rok 2020?
Rok 2020 był czasem wyzwań. Pandemia i związane z nią ograniczenia diametralnie zmieniły otaczającą nas rzeczywistość. Prowadzenie biznesu w tak specyficznych warunkach wymagało od nas podejmowania niestandardowych działań. Na szczęście dzięki bardzo dużemu zrozumieniu ze strony pracowników, współpracowników i kontrahentów, udało nam się przetrwać ten trudny czas.
Oczywistym jest, że z uwagi na niepewne czasy, wstrzymaliśmy część z zaplanowanych inwestycji. Wiele działań zostało zastopowanych bądź przesuniętych na czasy po pandemii.
Niemniej, widzimy też dobre strony. Covid-19 pokazał, że w stanie zagrożenia potrafimy działać razem. Każdy, nawet najmniejszy gest solidarności z chorymi, potrzebującymi czy medykami, jest dowodem na to, że działając wspólnie jesteśmy w stanie wiele przezwyciężyć.
Czego spodziewacie się po 2021? I czego spodziewać mogą się wasi klienci w nowym roku?
Rok 2021 z pewnością nie będzie należał do łatwych. Oczywiście staramy się z optymizmem patrzeć w przyszłość, ale mimo to widzimy kilka problemów, z którymi będziemy musieli się zmierzyć. Pandemia nie została jeszcze opanowana, a to oznacza, że każdy kolejny dzień jest wielką niewiadomą. Prowadzenie jakiegokolwiek biznesu w tak niepewnej rzeczywistości nie jest łatwe.
Dużą barierą w rozwoju naszej działalności jest też wprowadzony od początku roku podatek cukrowy. Postawił całą branżę napojową w niezwykle trudnym położeniu. Tak wysoka opłata sprawia, że dziś ciężko przewidywać, jaka będzie przyszłość polskich producentów napojów gazowanych. Klienci muszą liczyć się z dużymi podwyżkami, które zresztą już są widoczne w sklepach. Oranżada Hellena, która stała się jednym z najbardziej ulubionych napojów Polaków, zdrożeje z 2-2,5 zł nawet do 4 zł. Colian rocznie wykorzystuje do produkcji napojów cukier o wartości 20 mln zł, podatek jaki będziemy musieli odprowadzić od tej ilości to aż 150 mln zł. To obrazuje, jak duże wyzwanie zostało przed nami postawione.
W kategorii słodyczy dalej będziemy stawiać na ulubione smaki Polaków. Ostatnie miesiące pokazały, że niepewne czasy skłaniają konsumentów do sięgania po znane produkty, które od lat goszczą w ich koszykach zakupowych. W portfolio Colian mamy dużo takich propozycji – Grześki, Jeżyki czy wafle Familijne, to tylko niektóre z naszych sprawdzonych produktów.
Czego życzycie swoim klientom na nowy rok?
Wszystkim naszym klientom życzymy, by nowy rok przyniósł dużo spokoju, stabilności i zdrowia. Oby pozwolił nam na powrót do dobrze znanej rzeczywistości sprzed pandemii. Ze swojej strony zrobimy wszystko, by produkty z portfolio Colian dostarczały każdemu słodkiej przyjemności w tych trudnych czasach.
Rozmawiała Karolina Jakubiec, redaktor portalu SerwisSpożywczy.pl