Polacy uwielbiają przekąski. Po jakie produkty sięgamy najczęściej?

0

Nie od dziś wiadomo, że Polacy uwielbiają przekąski. Sięgamy po nie, by sprawić sobie przyjemność lub poprawić nastrój. Są również idealne jako małe co nieco między głównymi posiłkami. Jak wynika z analizy Everli, częściej niż słodycze, Polacy wybierają produkty zdrowe takie jak warzywa i owoce. Jest jednak takie miasto w Polsce, którego mieszkańcy wyjątkowo lubią słodkie przekąski.

Polacy uwielbiają delektować się małymi przekąskami w ciągu dnia. Maślany croissant, pączek z nadzieniem, albo chociaż czekoladka lub cukierek, to niemal nieodłączny element porannego rytuału picia kawy i herbaty. Trudno się nam dziwić, skoro producenci prześcigają się w oferowaniu coraz to nowych produktów dopasowanych do najnowszych trendów żywieniowych. Warto dodać, że rynek słodyczy jest uważany za jeden z najbardziej rozwojowych segmentów, a Polska jest w pierwszej dziesiątce eksporterów na świecie.

Jakie są ulubione przekąski Polaków?

Z analizy zamówień klientów wynika, że spośród produktów w kategorii słodycze i przekąski najczęściej do koszyków wrzucamy żelki i pianki. Jednakże praktycznie w każdym z 23 miast, w których dostępna jest usługa Everli, częściej niż słodycze, klienci wybierają wypieki wytrawne z kategorii piekarnia. Do tych produktów zaliczają się takie produkty jak zapiekanki, hot-dogi, precle, paszteciki oraz pizzerinki. Co więcej, analizując zamówienia złożone w serwisie i przez aplikację Everli, w ciągu ostatniego roku, można zauważyć wzrost wydatków na produkty z tych kategorii o 10% w ujęciu rocznym. – komentuje Anna Podkowińska-Tretyn, CEO Everli Polska.

Zdrowo vs niezdrowo

Czy jednak jesteśmy aż takimi łasuchami? Pod względem zawartości zdrowych produktów, koszyki zakupowe Polaków wyglądają bardzo podobnie niezależnie od miasta. Wśród przekąsek dominują warzywa i owoce, stanowiąc ponad 60 proc. Wyjątkiem są mieszkańcy Warszawy kupujący najwięcej zdrowych produktów , stanowiących ponad 70 proc.  wszystkich przekąsek, po które sięgają i prawie 10% wartości ich koszyków. Ten nowy, coraz bardziej widoczny trend, związany jest z tym, że Polacy zaczynają dostrzegać potrzebę dbania o zdrowie i formę. Dlatego oprócz warzyw i owoców, w koszykach lądują także zdrowsze wersje wypieków wytrawnych, często na bazie owoców, ziaren i bakalii. Częściej wybieramy produkty naturalne, bez zbędnych dodatków chemicznych, a także z mniejszą zawartością cukru i kalorii.

Miastem, w którym zauważono największy stosunek słodyczy do produktów zdrowych, jest Toruń. To właśnie tutaj aż 40 proc. przekąsek stanowią ciastka i cukierki, których wartość wynosi  prawie 10 proc. zakupowej kwoty. Mieszkańcy Torunia tak bardzo lubią słodycze, że wybierają je częściej niż topowe produkty z innych kategorii spożywczych – wędliny paczkowane, zupy i dania instant oraz zupy mrożone. Na drugim miejscu są mieszkańcy Bydgoszczy, gdzie niezdrowe produkty stanowią 38 proc. wszystkich przekąsek. Podium zamykają Łodzianie z 35 proc. udziałem niezdrowych smakołyków.

W zamiłowaniu do słodyczy i przekąsek nie jestesmy sami. Podobne trendy zakupowe zauważamy także w innych europejskich krajach, np. we Włoszech. W przeprowadzonym tam we wrześniu 2020 badaniu konsumenckim aż 87 proc. Włochów przyznało, że pozwala sobie na przekąskę w ciągu dnia, jednak aż połowa z nich decyduje się na produkty słone. – dodaje Anna Podkowińska-Tretyn, CEO Everli Polska.

Czy pandemia wpłynęła na nawyki żywieniowe Polaków?

Niewątpliwie pandemia koronawirusa miała wpływ na zmianę nawyków żywieniowych Polaków. Z badania przeprowadzonego w kwietniu 2021 przez agencję badawczą SW Research na zlecenie Everli wynika, że w porównaniu z okresem przed pierwszym lockdownem, prawie co piąty Polak częściej sięga po niezdrowe produkty – po przekąski 19 proc. a po słodycze 18 proc. Jednocześnie, podobne wzrosty można zauważyć jeśli chodzi o częstsze dbanie o zbilansowaną dietę, co deklaruje 18 proc. Polaków. Natomiast do zdrowej, ekologicznej żywności w trakcie pandemii przekonało się ponad 19 proc. naszego społeczeństwa.

Badanie powstało na zlecenie Everli.pl i zostało zrealizowane przez instytut badawczy SW Research na grupie 1005 ankietowanych w terminie 27-30 kwietnia 2021 r.

O Everli

Everli to najszybciej rozwijająca się w Europie platforma służąca do zakupów spożywczych online. Pomysł narodził się z rosnącej potrzeby oddania ludziom jednej z najcenniejszych rzeczy w ich życiu: czasu. Użytkownicy Everli mogą kupować produkty w swoich ulubionych sklepach szybko, wygodnie i bezpiecznie. Dodatkowym atutem jest realizacja zamówienia na określoną godzinę, tego samego dnia, przez dedykowanego Szopera, który odpowiada zarówno za zakupy, transport, jak i dostawę do domu. Zakupy są dostarczane bezdotykowo, a wszystkie metody płatności mają formę bezgotówkową. Usługa jest już dostępna w 23 miastach Polski.

źródło i fot: inf. prasowa

Udostępnij w

Zostaw wiadomość